Wednesday, May 24, 2006

Astazi te voi dezmierda cu o poveste!

Probabil ca ai aflat ca atunci cand cumperi majoritatea produselor tale preferate, de fapt realizezi un act de natura emotionala. Oricat de multe argumente rationale ti-ar aduce producatorul, pana nu iti creeaza emotie –aceasta diferind de la caz la caz- tu nu-i vei cumpara produsul.
Ei bine, cheia generarii acestor emotii sta tocmai in story-ul , in povestea pe care el reuseste sa o construiasca in jurul respectivului produs. De foarte putine ori (mai mult in cadrul dezbateriilor, conferintelor, congreselor) iti va arata cate standarde respecta produsul, cata tehnologie se afla in spatele lui si cata stiinta genereaza el pe piata. De fiecare data insa iti va spune o poveste interesanta care va avea ca protagonist principal tocmai produsul vizat!
Dezmierdare prin story pentru simturile tale, sageti insidioase spre nevoile tale principale, emotii provocate!
As putea sa dau nenumarate exemple care sa dovedeasca cele spune. Am ales unul dintre cele mai fancy. Un exemplu care arata ca marketingul functioneaza in varii domenii, un caz frumos de constructie si dezmierdare prin story.
Musee National du Moyan Age din Paris.
Un muzeu care isi conctruieste story-ul pe emotie si nu pe elemente rationale. Nu imi spune direct anul intemeierii, sutele de suflete care i-au calcat pragul de-a lungul anilor, etc etc. Ci dimpotriva, incepe sa-mi spuna povestea prin gradinile sale, prin descrierile acestora pline de simboluri.
Fara sa straluceasca prin ornamente florale ( sau cel putin asta este impresia mea) , gradinile sunt organizate pe teme specifice. In fiecare gradina exista panouri care iti vorbesc– de multe ori, vizibil chinuit- despre specificului resectivei gradini. Fie ca este vorba despre dragoste, despre copii sau despre padurea unicornului, fiecare panou face trimiteri clare la tapiseriile din interiorul muzeului.
Parcurgi gradina dupa gradina, poveste dupa poveste –toate legate intre ele si parti ale marii povestiri- si ajungi la intrarea in muzeu. Este mult prea tarziu pentru a-ti cere sa te comporti rational. Ai ascultat fragmente din poveste si vrei sa o cunosti pe toata.
In paranteza fie spus, felicitari Ministerului Francez de Cultura pentru initiativa de a crea aceste gradini. In Romania inca nu am intalnit un muzeu care sa isi construiasca povestea, sa foloseasca gradina (sau oricare alt element, cu exceptia cladirii in sine) in scopuri de marketing.
Fie ca iti place sau nu sa accepti, nu cumperi produsul, ci cumperi de fapt povestea sa.
Vorba unui prieten de-al meu: “Sa fii kuuul, nu-i destul!” Mai e nevoie si de un story care sa te dezmierde, pe tine clientule!

2 comments:

Anonymous said...

vreau sa te contrazic putin:
1) produsul preferat nu-l cumperi pt poveste ci din alte motive (calitate, pret sau alte motive datorita carora a ajuns produs preferat). povestea o poti musca odata dar daca nu-ti place produsul nu mai crezi povestea.
2) muzee cu povesti construite poate nu avem dar de exemplu memorialul durerii din sighet te cam rascoleste prin realitatea lui.
3) nu mereu cumperi povestea; iti faci singur povestea si cumperi atat cat iti permiti ca sa o faci sa para cat mai reala.
4) cum zicea dinica "mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste nimic"
:)

Anca Mihai said...

-Sunt de parere ca pana sa ajungi sa testezi featuresurile unui produs, il cumperi pentru ca ti-a placut povestea lui, pentru ca te-ai identificat cu ea. De fapt, ceea ce face povestea este sa iti vorbesca despre featuresurile produsului apeland si generand emotii. De acord cu tine ca daca respectiva poveste nu este sustinuta in realitate de catre features promise, atunci produsul va fi clasat automat drept "Tzeapa" si nu va fi cumparat a 2a oara.
- Sunt convinsa ca muzeul de la sighet spune o poveste emotionanata...dar totusi eu de ce nu stiu despre el?? (fara sa pretentia ca sunt o persoana care le stie pe toate). Tind sa cred ca ar avea nevoie de o Sheherezade mai zgomotoasa. Un inceput ar putea fi promovarea http://www.memorialsighet.ro.
-Faina vorba lui Dinica din Filantropica! Mersi tare mult pt ca mi-ai reamintit-o.